Analysis of the “mode” in the construction of digital pedagogical discourse
DOI:
https://doi.org/10.33255/3570/1653Keywords:
Digital literacy, Discourse, Multimodality, Virtual classroomAbstract
This study examines the discursive and textual characteristics of digital resources and Learning Objects (LOs) designed for various university courses. We focus on the “mode” variable, exploring how the interlocutor and attractive narrativity are reflected in digital pedagogical discourse. We analyze the functions of verbal, visual, auditory, and audiovisual languages from the multimodal perspective of communication, interacting with theories of enunciation and discourse analysis. We employ tools from quantitative and interpretative qualitative research for content analysis. The results indicate the prevalence of written discourses with limited inclusion of images. It is concluded that teacher training in this field needs strengthening to enhance teaching in virtual or in-person modalities.
Downloads
References
ABUSAMRA, V.; Casajús, A.; Ferreres, A.; Raiter, A.; De Beni, R. y Cornoldi, C. (2011). Programa Leer para comprender. Desarrollo de la comprensión de textos. Paidós.
BRUNER, J. S. (2003). La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. FCE.
GERNSBACHER, M. A. (1990). Language comprehension as structure building. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
GONZÁLEZ DE REQUENA FARRÉ, J. A. (2020). Los otros en nosotros y la gramática de la primera persona del plural. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, 46(1), 195-217. https://doi.org/10.15517/rfl.v46i1.41116
GUTIÉRREZ PÉREZ, F. y Prieto Castillo, D. (1996). Mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia alternativa. La Crujía.
KALTENBACHER, M. (2007). Perspectivas en el análisis de la multimodalidad: desde los inicios al estado del arte. Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso, 7(1), 31-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5958958
KERBRAT-ORECCHIONI, C. (1997). La enunciación. De la subjetividad en el lenguaje. Edicial.
KRESS, G. y Van Leeuwen, T. (2001). Discurso multimodal. Los modos y los medios de la comunicación contemporánea. Arnold.
LADAGA, C. y Calvente, P. (2015). La comunicación visual. Recurso para la producción de materiales didácticos digitales. UNLP, 9-10.
LÓPEZ DE LERMA GALÁN, J. (2020). Narratividad y nuevas tecnologías como métodos de innovación docente en las ciencias jurídicas. Revista Docencia y Derecho, 15, 17-31. http://repositoriobibliotecas.uv.cl/handle/uvscl/2064
MARTÍNEZ LINORA, M. (2017). La importancia del análisis crítico del discurso y la gramática visual para analizar textos. Comares.
SOLÉ, I. (1996). Estrategias de comprensión de la lectura. Lectura y vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 17(4), 5-22. www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a17n4/17_04_Sole.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nájla Caixeta, Romina Cariaga, Viviana Corina Svensson

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensing it under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and publication initial in this magazine. All content is published under the Creative Commons 4.0 international license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike.