Analysis of the “mode” in the construction of digital pedagogical discourse

Authors

  • Nájla Caixeta Facultad de Lenguas, Universidad Nacional del Comahue
  • Romina Cariaga Facultad de Lenguas Universidad Nacional del Comahue
  • Viviana Corina Svensson Centro Universitario Regional Zona Atlántica (CURZA), Universidad Nacional del Comahue (UNCo) http://orcid.org/0000-0001-5512-0526

DOI:

https://doi.org/10.33255/3570/1653

Keywords:

Digital literacy, Discourse, Multimodality, Virtual classroom

Abstract

This study examines the discursive and textual characteristics of digital resources and Learning Objects (LOs) designed for various university courses. We focus on the “mode” variable, exploring how the interlocutor and attractive narrativity are reflected in digital pedagogical discourse. We analyze the functions of verbal, visual, auditory, and audiovisual languages from the multimodal perspective of communication, interacting with theories of enunciation and discourse analysis. We employ tools from quantitative and interpretative qualitative research for content analysis. The results indicate the prevalence of written discourses with limited inclusion of images. It is concluded that teacher training in this field needs strengthening to enhance teaching in virtual or in-person modalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Viviana Corina Svensson, Centro Universitario Regional Zona Atlántica (CURZA), Universidad Nacional del Comahue (UNCo)

Profesora en Letras (UNCo), Especialista en Educación y Nuevas Tecnologías (FLACSO), maestranda en Metodología de la investigación científica (UNLA) con plan de tesis aprobado el 30-12-16. Asistente de docencia en “Comprensión y producción de textos orales y escritos”; profesora a cargo en “Seminario de investigación lingüística” y “Ciencia y conocimiento científico” de la carrera Profesorado en Lengua y Comunicación oral y escrita en las modalidades de cursado presencial y semipresencial. Co- directora del Proyecto de investigación “Educación mediada por tecnología: espacios, sujetos y prácticas”; Investigadora categoría V.

References

ABUSAMRA, V.; Casajús, A.; Ferreres, A.; Raiter, A.; De Beni, R. y Cornoldi, C. (2011). Programa Leer para comprender. Desarrollo de la comprensión de textos. Paidós.

BRUNER, J. S. (2003). La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. FCE.

GERNSBACHER, M. A. (1990). Language comprehension as structure building. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

GONZÁLEZ DE REQUENA FARRÉ, J. A. (2020). Los otros en nosotros y la gramática de la primera persona del plural. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, 46(1), 195-217. https://doi.org/10.15517/rfl.v46i1.41116

GUTIÉRREZ PÉREZ, F. y Prieto Castillo, D. (1996). Mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia alternativa. La Crujía.

KALTENBACHER, M. (2007). Perspectivas en el análisis de la multimodalidad: desde los inicios al estado del arte. Revista Latinoamericana de Estudios del Discurso, 7(1), 31-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5958958

KERBRAT-ORECCHIONI, C. (1997). La enunciación. De la subjetividad en el lenguaje. Edicial.

KRESS, G. y Van Leeuwen, T. (2001). Discurso multimodal. Los modos y los medios de la comunicación contemporánea. Arnold.

LADAGA, C. y Calvente, P. (2015). La comunicación visual. Recurso para la producción de materiales didácticos digitales. UNLP, 9-10.

LÓPEZ DE LERMA GALÁN, J. (2020). Narratividad y nuevas tecnologías como métodos de innovación docente en las ciencias jurídicas. Revista Docencia y Derecho, 15, 17-31. http://repositoriobibliotecas.uv.cl/handle/uvscl/2064

MARTÍNEZ LINORA, M. (2017). La importancia del análisis crítico del discurso y la gramática visual para analizar textos. Comares.

SOLÉ, I. (1996). Estrategias de comprensión de la lectura. Lectura y vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 17(4), 5-22. www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a17n4/17_04_Sole.pdf

Published

2024-02-21

How to Cite

Caixeta, N. ., Cariaga, R. ., & Svensson, V. C. (2024). Analysis of the “mode” in the construction of digital pedagogical discourse. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 35(70 (ene-abr). https://doi.org/10.33255/3570/1653

Issue

Section

Communication

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.